سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
راهیان نور

راوی دفاع مقدس با اشاره به رسالت اصلی طلاب در عرصه روایت گری، گفت: این زمینه کاری، بخش حساسی است که اگر طلبه ها در حال حاضر وارد آن نشوند در آینده چیزی که از دفاع مقدس باقی نمی‌ماند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ابراهیم نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در بیرجند با اشاره به 14 سال روایتگری در مناطق راهیان نور کشور اظهار کرد: به خاطر این که راهیان نور ماهیتی حماسی داشته و برنامه‌ای‌ فرهنگی است که در آن از خمیرمایه حماسه استفاده می شود، می تواند روحیه حماسی و شهادت طلبی فرد را افزایش دهد، همچنین باعث می شود تا افراد راحت تر دست از دنیا و گناه بکشند.

این پژوهشگر حوزه، روحیه حماسی دوران جنگ را یکی از مهمترین دلایل شهادت‌طلبی و جنگاوری رزمندگان هشت سال دفاع مقدس دانست و افزود: ما روحیه حماسی را می توانیم  در راهیان نور به زائران و مخاطبان منتقل کنیم تا از این طریق خود به خود، مخاطب به سمت الگوهای اسلامی هدایت شود.

حجت الاسلام ابراهیم نیا در خصوص وظیفه روحانیون کاروان ها و تاثیر نماز جماعت و اول وقت عنوان کرد: حداقل کاری که طلبه ها در کاروان های راهیان نور می توانند انجام دهند این است که همواره با کاروان بوده و نگذارند که نماز جماعت اول وقت به تاخیر افتد.

این روای دفاع مقدس افزود: همه طلاب به خاطر حفظ میراث دفاع مقدس و برای بیان معارف اهل بیت (ع) باید به میدان روایت گری وارد شوند.

وی در خصوص مدیریت راهیان نور توسط طلاب گفت: اینکه تمامی مدیریت راهیان نور را به طلبه  بسپاریم، کار درستی نیست و بهتر است فقط در حوزه های تبلیغی و محتوایی وارد شوند، چرا که این بخش حساسی می باشد و در این خصوص طلبه ها می توانند نقش مهمی را ایفا نمایند.

روای دفاع مقدس ادامه داد: اگر طلبه ها وارد عرصه روایتگری دفاع مقدس نشوند در 30 یا 40 سال آینده چیزی که از دفاع مقدس باقی نمی‌ماند و شاید برای نسل پنجم یا ششم  انقلاب کافی نباشد.

حجت الاسلام ابراهیم نیا ادامه داد: بهتر است طلاب عزیز به صورت تخصصی در زمینه روایت گری دفاع مقدس وارد شوند و علاوه بر آن در سایر حوزه های فرهنگی مربوط به دفاع مقدس و راهیان نور هم فعالیت کنند.

وی  با بیان اینکه حال و هوای معنوی کاروان ها رو به افزایش است تصریح کرد:  اگر در میان راویان دفاع مقدس، استراتژی واحدی حاکم شود، استفاده عظیم و معنوی از برنامه های راهیان نور خواهد شد.

پژوهشگر حوزه و راوی دفاع با بیان اینکه باید روایت گری دفاع مقدس را به عنوان یکی از شئونات اصلی طلبه‌ها بدانیم و در برنامه های حوزه آن را بگنجانیم، گفت: بهتر است که طلبه ها هفته ای یک جلسه مانند جلسات درس اخلاق و یا در زیر عنوان فوق برنامه هایی که مدارس علمیه دارند جلسه‌ای به روایت گری دفاع مقدس اختصاص پیدا کند و حوزه به این فعالیت به عنوان برنامه‌ای متعلق به خود نگاه کند.

وی در خصوص تاثیر روحانیون در جامعه بیان کرد: مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری خود در میان طلبه‌‌ها گفتند، فرمانده یک گردان مغز گردان و روحانی یک گردان نیز قلب آن گردان است، لذا طلبه ها در آن زمان برای افزایش روحیه بچه های رزمنده نقش محوری داشته‌اند و به جرات می توان گفت اگر طلبه ها در جبهه  حضور پیدا نمی کردند، خیلی از این پیروزی‌ها یی که ما به دست آوردیم، این طور به دست نمی آمد.

پژوهشگر حوزه  و راوی دفاع مقدس ادامه داد: اگر طلبه‌های رزمنده و بسیجی  در حال حاضر در بدنه جامعه نباشند، ممکن است هم جامعه و هم طلبه ها سریع تر به سمت دنیا طلبی روانه شوند، لذا وجود طلاب رزمنده در میان مردم نقش محوری، در این زمینه داشته و از ارزش های حاکم بر جامعه حفاظت می کنند.

حجت الاسلام ابراهیم نیا با اشاره به تاثیر راهیان نور برمخاطبان خود تاکید کرد: راهیان نور برنامه مهم استراتژیک است که می توان به وسیله آن روحیه جهاد و شهادت طلبی را در میان اقشار مختلف جامعه افزایش داد و البته باعث شود تا فرد، خود به خود آلوده گناه نشود و با الگوگیری از شهدا در زندگی خود به نوعی از فرهنگ غربی و ماهواره ها دوری جسته و تحت تاثیر برنامه های ماهواره ای قرار نگیرند.

وی ادامه داد: وقتی در راهیان نور گفته شود که شرکت های سازنده ماهواره در زمان جنگ به صدام چه کمک هایی کرده و چه جنایاتی را انجام دادند و حس مخاطب را نسبت به دشمن برانگیزانیم، قطعا این امر فرصت خوبی است تا مخاطب کارهایی را که به دشمن وابسته است، از جمله شبکه های ماهواره ای و مدهای غربی و یا سبک زندگی غربی را دنبال نکند.

حجت الاسلام ابراهیم نیا یاد آور شد: خاطراتی که ما از دفاع مقدس می خوانیم، بعضاً مرتبط با آیه‌ای از قرآن یا حدیثی از اهل بیت(علیهم السلام) است: برای مثال کمک های نظامی گسترده جهان غرب و شرق به عراق مصداق آیه 173 سوره آل عمران است و یا قدرت عجیب شهدا در حل مشکلات دوستان و اطرافیان مطابق آیات 169 و 170 سوره آل عمران  است.

راوی دفاع مقدس  افزود: مقام معظم رهبری می فرماید «جنگ ما «نمی» از «یم» عاشورا است» یعنی دفاع مقدس ما یک قطره یا مقیاس کوچک شده از عاشورا است و همان‌طور، که عاشورا اسلام را زنده نگه داشته, دفاع مقدس هم می تواند انقلاب را زنده نگه  دارد.

وی ادامه داد: همان طور که اگر از فرهنگ عاشورا دور شویم ممکن است اسلام واقعی از بین رود، اگر ارزش‌های دفاع مقدس را از ما بگیرند انقلاب نیز از دست می‌ رود.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرادی IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۳
    0 0
    با سلام وخسته نباشید.واقعا جا داره بگم خدا قوت;بسیار ممنون از سایت عالیییییییییتون...همچنین از فرمایشات حجت الاسلام.ابراهیم نیا با بیانات رسا وزیبایشان.ان شاالله خداوند یاریشان فرمایدوتوفیق بیشتری به ایشان عنایت کند..(اجرکم عندالله)